۶ آبان ۱۳۸۶، ۱۲:۲۸

بحرینی در گفتگو با مهر :

امسال گرانی پیاز نداریم

امسال گرانی پیاز نداریم

مدیرکل دفتر سبزی و صیفی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه توانسته ایم بازار پیاز را به لحاظ قیمتی به تعادل برسانیم، اعلام کرد: 51 هزار تن پیاز به صورت تضمینی خریداری و ذخیره شده که در فصل زمستان با کاهش تولید به تدریج وارد بازار مصرف می شود. به گزارش مهر، در سال گذشته قیمت این محصول به شدت افزایش یافته بود.

محمد مهدی بحرینی در گفتگو با مهر با اشاره به ذخیره 51 هزار تنی پیاز درسال جاری، گفت:  از این میزان، بالغ بر31 هزار تن مربوط به تولید پیاز بهاره و20 هزار تن دیگر نیز به تولید پیاز تابستانه اختصاص دارد.

رکورد درتولید و سطح زیرکشت پیاز

مدیرکل دفترسبزی وصیفی وزارت جهاد کشاورزی سطح زیرکشت پیازدرسال جاری را رقمی بالغ بر60 هزارهکتاراعلام کرد وافزود: درحال حاضر تولید این محصول به 2 میلیون و 150 هزارتن رسیده که تا پایان سال جاری سطح زیرکشت به رقمی معادل 8 هزار و600 هکتار می رسد و به میزان تولید نیز 360 هزارتن افزوده می شود.

وی با اشاره به رکورد برداشت پیاز تا 120 تن درهکتار، اظهارداشت:  پیش بینی می شود درسال جاری متوسط عملکرد پیازدرهرهکتار به 35.8 تن بالغ شود.

افزایش تولید پیاز در طرح استمرار

مدیرکل دفترسبزی وصیفی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به نقش اساسی پیاز درطرح استمرار وزارت جهاد کشاورزی بیان کرد: رقمی بالغ بر16.3 درصد تولید درطرح استمرار به تولید زمستانه پیاز، 17.8 درصد به تولید بهاره و13 درصد نیزبه تولید تابستانه مربوط می شود ضمن آنکه بیشترین رقم تولید درفصل پائیزدرحدود 52.8 درصد بوده است.

وی عنوان کرد: درسال جاری به دنبال استقبال مسئولان وزارت بازرگانی تمهیدات موثری در رابطه با صادرات مازاد تولید پیازداخلی به کشورهای مجاور اتخاذ شد به طوریکه هزینه حمل این محصول تا مبادی خروجی مرزها از سوی این وزارتخانه پرداخت شد.

بحرینی با اشاره به مدیریت مناسب در خصوص تولید مازاد برنیاز پیازدرکشور،عنوان کرد: امیدواریم درسال آتی کشاورزان درالگوی کشت طبق برنامه های طرح استمرار رفتار کنند.

ضرورت اصلاح نرخ خرید تضمینی پیاز

مدیرکل دفترسبزی وصیفی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به نرخ خرید تضمینی هرکیلو پیازدر سال گذشته بالغ برحدود 60 تومان، بیان کرد: سال گذشته شورای اقتصاد افزایش نرخ خرید تضمینی را برای بسیاری ازاقلام زراعی  به نسبت سال قبل ازآن قائل نشد؛ برهمین اساس افزایش نرخ خرید تضمینی درسال جاری محسوس تراست، زیرا درشرایط کنونی قیمت نهاده ها و نرخ محصولات با توجه به وجود تورم افزایش یافته و تولید برای کشاورزان فاقد توجیه اقتصادی است.

وی با تاکید برلزوم افزایش نرخ خرید تضمینی پیاز درسال جاری، اعلام کرد: وضعیت قیمت پیاز در استان های مختلف کشوردرحال بررسی است که پس ازنهایی شدن بررسی ها  قیمت خرید تضمینی این محصول برای سال جاری به شورای اقتصاد پیشنهاد خواهد شد.

بحرینی با بیان اینکه نرخ خرید تضمینی پیاز با در نظر گرفتن قیمت نهاده ها و تورم موجود به شورای اقتصاد ارائه می شود، افزود: اصلاح نرخ خرید تضمینی پیازدر سال جاری با توجه به وجود تورم درراستای حمایت از کشاورزان امری ضروری است. 

وضعیت نامطلوب صنایع تبدیلی در فرآوری پیاز

وی با اشاره به وضعت نامناسب صنایع تبدیلی دررابطه با فرآوری محصول پیاز تصریح کرد: صادرات محصول فرآوری شده پیاز به مراتب مطلوب تر ازصادرات به صورت خام خواهد بود؛ لذا توجه به افزایش مطلوبیت صنایع تبدیلی دراین بخش بسیارحائز اهمیت است.

کد خبر 576194

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha